Zoeken naar een netwerk voor vrouwen of een gemengd netwerk

Tik hierboven een plaatsnaam in of een deel van de naam van het netwerk dat je zoekt. Of zoek via de zoekstructuur hieronder.

Facebook, je eigen pagina

Facebook, opgericht voor studenten in Amerika om met elkaar in contact te blijven, is uitgegroeid tot een fenomeen met mer dan 450 miljoen gebruikers in nog geen 3 jaar tijd.
Een aanvulling als ” people’s place” waar gebruikers met elkaar, en met bedrijven, in contact komen en blijven.

Hyves… Facebook’s “kleine broertje”

Een aantal jaren geleden is bij ons (Nederland) Hyveswww.hyves.nl gestart, alwaar velen lid van zijn geworden. Metinmiddels >10M profielenwww.yme.nl (Bron: Yme.nlwww.yme.nl)en een stijgend aantal minuten gebruik, nog steeds een erg welkom “plein” waarop mensen graag rondhangen, tegen elkaar spreken en elkaar “krabbelen”, op de hoogte houden van wat ze doen in hun “wie wat waars” foto’s delen en van tijd tot tijd spelletjes spelen.

Hyves kent echter een behoorlijk manco, het is te log, te onoverzichtelijk (ondanks een minimale herstyling van hun interface) en de penetratie op overige sites is erg minimaal. Toch zullen vele verse “FaceBookers” Hyves als uitgangspunt nemen in hun vergelijking. Helemaal niet zo’n verkeerd idee, maar toch is Facebook meer dan een metaforisch plein.

Een FaceBook profiel

Een FaceBook profiel bestaat standaard uit een aantal basisdingen, zoals je die ook op Hyves zal kennen. Profielgegevens, je verjaardag, je interesses (het liefst gekozen vanuit de reeds bestaande pagina’s op facebook) je netwerk, een aantal mogelijkheden om foto’s te delen en andere relevante gegevens rondom jouw persoon.

Daarnaast kent FaceBook tal van applicaties die jouw profiel kunnen verrijken. Denk dan aan de “widgets” zoals je die kent uit Hyves, maar vele malen krachtiger. Je kan ze zelf makkelijk positioneren, ze verrijken jouw profiel (bijvoorbeeld met een Tungle widget) en de bibliotheek van deze applicaties is enorm uitgebreid die stuk voor stuk unieke dingen doen en informatie aan jouw profiel of pagina toevoegen. Van Deliciouswww.facebook.com,Foursquarewww.facebook.com tot Farmvillewww.facebook.com.

Daarnaast kent Facebook tal van mogelijkheden je profiel te onderhouden en te voeden met “status updates” zoals je die wellicht van Twitter kent. Status updates zijn kleine berichtjes die je vrienden vertellen “Wat je doet” of welke leuke dingen je bent tegen gekomen. Dat kan in Facebook’s geval, ook een filmpje, een link of een foto zijn, gevoed vanaf de webpagina, of met tools als Tweetdeckwww.tweetdeck.com (voor status updates met links, foto’s) of iPhotowww.apple.com (vanaf versie 09 standaard met FaceBook ondersteuning) en zelfs YouTubewww.youtube.com laat jouw “favorietenwww.youtube.com” automatisch zien op FaceBook.

Zo vormt FaceBook voor mij, mijn inzicht in mijn eigen leven, door alle zaken (van #foursquarefoursquare.com, #mobypicturemobypicture.com tot #spotify) te delen op die ene pagina. Dat bied waanzinnige mogelijkheden voor mijn netwerken door daarmee altijd up to date van mij te blijven, en ook zaken te kunnen delen met elkaar.

Een FaceBook pagina

Een pagina is niets anders dan de representatie van een “merk” (coca colawww.facebook.com), “ding” (iPadwww.facebook.com) of “thema” (zomerwww.facebook.com), aangemaakt door het bedrijf of de community (lees hierover meer in dit blog) geboeid door dit “ding”. Door het gemak van de “Like” knop (1 druk, zonder verversing van je browserscherm, laat je hier aan verbinden) ben je gemakkelijk lid van een thema of merk en laat je dus ook aan jouw netwerk zien dat jij dit ondersteunt. Er zijn al 100.000′en pagina’s (sinds 21 April jlmashable.com !!) voorzien van zo’n “like” knop

Een facebook pagina kan ook gevuld worden met allerlei widgets en is, tegenover de hyves hyves (verwarrend inderdaad) voor een groot deel wél te automatiseren (automatisch inladen van nieuwe content is een eitje) en ook bijvoorbeeld eenvoudig te koppelen aan je eigen internetsites. Zo vind je mijn bedrijfwww.facebook.com ook terug op FaceBook en zal je zien dat de inhoud daarvoor gegenereerd, vanaf deze site komt. Ook onderaan mijn website zie je de koppelingen naar FaceBook terug en zie je welke artikelen de bezoekers relevant vonden. Op Hyves heb ik dat nog niet terug gezien !

ik ben geboeid door het belang van het voeden van beide pagina’s. Voor de “normale” mens zou ik het niet aanbevelen om zowel een profiel, als pagina van jezelf te starten, tenzij je (wat in zijn geval dus is) als Artiest te boek staat, feitelijk als eigen merk.

Door de “status updates” door te sturen naar zijn fanpagina, kan hij zo zowel zijn “fans” als “netwerk” op de hoogte houden van wat hij doet. Erg gaaf dus en van toegevoegde waarde ! Ook Fans die foto’s van hem gemaakt hebben, kunnen op deze fanpagina van waarde zijn door deze zelf toe te voegen en samen met de community discussie te kunnen voeren over datgeen hij betekent heeft. Ik ben dus helemaal voor !

Bedrijven

Net als op LinkedInlinkedin.com groepen of MINDZ.com Plaza’swww.MINDZ.com ben ik voorstander van het aanmaken van “gelijkgestemde” groepen, naast je persoonlijke profiel. Het gemak van FaceBook onderstreept dit eveneens. Zorg er echter voor dat je deze plaatsen met content blijft voeden en de community ondersteund. Elke interactie is er 1, het belang van die interactie is in het begin vele malen groter dan op een later moment, maar elk contact met je stakeholders is er 1.

What’s in it for us

FaceBook is in de lift, dat mag duidelijk zijn. De Nederlandse community groeit hard en nu de merken beginnen in te stappen is het ook tijd voor jouw merk om deel te nemen. Integreer daarnaast de tools om FaceBook te omarmen op jouw websites, mits je uit de voeten kan met dit medium. Ook merken onderling gaan toegevoegde waarde zien van FaceBook en van elkaar fan worden, die ontwikkeling is er 1 die je ook bijv. bij de MINDZ.com plaza’s terug ziet met relaties.

Zodra je als bedrijf inzichtelijk krijgt hoeveel interacties er ontstaan op jouw facebook pagina’s, begint het balletje te rollen. Je wordt wekelijks voorzien van een update via de mail en ook die functionaliteit ontbreekt volledig bij een Hyves Hyve.

Bron: Kees Romkes