Zoeken naar een netwerk voor vrouwen of een gemengd netwerk

Tik hierboven een plaatsnaam in of een deel van de naam van het netwerk dat je zoekt. Of zoek via de zoekstructuur hieronder.

Social Media

Sociale netwerken groeien dankzij de crisis als kool. Nu veel mensen hun baan dreigen te verliezen en veel jaarcontracten niet verlengd worden, is hun aanwezigheid op een sociaal netwerk cruciaal.

MySpace groeide het laatste kwartaal van 2008 nog met bijna twintig procent ten opzichte van een jaar eerder, en verwacht het komend jaar door te groeien.

Facebook zag zijn bezoekersaantallen in dezelfde periode groeien van 40 naar 60 miljoen en is daarmee wat bezoekers betreft nu de grootste ter wereld. De sterkste groeier is het relatief jongeLinkedIn.

Volgens LinkedIn CEO Reid Hoffman komen sinds het begin van de crisis, in september vorig jaar, per maand twee miljoen leden bij. Voorheen was dat één miljoen per maand.

SheConsult social_media_sites

De pure careersites als Monsterboard profiteren daarentegen niet: zij bleven de afgelopen maanden stabiel. Het lijkt er op dat de crisis voor een versterking heeft gezorgd van een trend die al eerder is ingezet. Sociale netwerken zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste recruitment instrumenten. Uit onderzoek van Heliview onder 800 werkgevers bleek dat een op de tien bedrijven al mensen werft en screent via sociale netwerken, of van plan is dat te gaan doen. Van de bedrijven die bekend zijn met LinkedIn maakt zelfs een op de vijf gebruik van die site bij het wervings- en selectieproces. Adverteerders blijven overigens nog achter bij deze groei. Het afgelopen jaar zetten de sociale netwerken 1,175 miljard dollar om, volgend jaar zal dat 1,3 miljard zijn, is de verwachting van marktonderzoeksbureau eMarketer. (Bron: Intermediar.nl, 26-01-09)

In Nederland zijn Facebook en LinkedIn de grootste social media. Ook Hyves en Twitter zijn bekende namen. Facebook is wordt wat meer gebruikt door mensen in de creatieve hoek (media, marketing, kunstensector). LinkedIn is meer gericht op de zakelijke markt. Hyves is met name bij kinderen erg in trek.
Over Twitter zijn de meningen erg verdeeld. Sommigen zijn zeer enthousiast, en claimen er groot voordeel van te hebben. Anderen vinden het een lastig medium, hebben een account maar doen er niets mee.

Raadzaam is in ieder geval om bij het gebruik van social media van te voren te bedenken wat je ermee wilt. Waarom ga je het gebruiken?
Er zijn over social media verscheidene goede boekjes te koop die je kunnen helpen bij het wegwijs worden op dit terrein.

Vreneli Stadelmaier